Buscar
  • Laia Delriu

LA PSICOMOTRICITAT INFANTIL


LA PSICOMOTRICITAT INFANTIL

Com a punt de partida, i centrant-nos en la part més teòrica,prendrem la definició que entén la psicomotricitat com la capacitat que tenen els éssers humans per generar un moviment per sí sols. A partir d’aquí, podem matitzar un munt de punts que anirem desgranant mica en mica per tal d’entendre el concepte en sí. El primer de tot, hem d’entendre que, cada moviment, per senzill que sigui, és possible gràcies a la interacció de certs muscles, i està controlat per procesos complexes del cervell. Intervenen molts factors a l’hora de moure’ns, i en el cas dels infants, també. És important saber que els moviments han de ser apresos i practicats al llarg del temps; així els resultats són més efectius i duraders en el temps.

Podriem entendre que els components de les habilitats motrius són:

-constància i resitència

-força i dosificació de l’energia

-agilitat

-coordinació i control del cos

-velocitat i capacitat de resposta

-equilibri

Cada infant tindrà o destacarà més en un aspecte que en un altre; igual que n’hi haurà d’altres en els que potser anirà més coix.. Els professionals hem de ser capaços de detectar quin és el punt fort i quin és el dèbil de cada infant, i acompanyar-lo, estimular-lo i donar-li èines per a que desenvolupi capacitats que potser ni ell mateix sabia que tenia. Mai hem de subestimar els infants i pensar que no són capaços de fer segons quines coses; tot al contrari; oferint-los espai, seduïnt-los amb propostes engrescadores, proporcionant-los confiança i donant-los temps; de ben segur que obtindrem uns resultats més que significatius!

A grans trets, podem entendre la motricitat com la capacitat que tenen els éssers humans per generar moviments per sí sols. Així doncs, podem observar en la nostra pràctica educativa que el ventall del moviment és molt àmpli. De ben petitons, els nadons comencen a interessar-se pel món que els envolta, i cada cop tenen més interés en tocar, moure’s, desplaçar-se.. si el cos els acompanya, podrán gaudir i buscar nous reptes que els enriquiran un munt. Tal i com hem comentat, és molt important respectar el ritme de cada infant. Cal estimular, però no sobre-forçar. Entenem per “sobre-forçar “ , com aquell interés en “cremar”etapes abans d’hora.. Si un nen de 6 mesos encara no aguanta bé la seva esquena en posición vertical, d’assegut, no será bò intentar que estigui assegut..l’ideal seria respectar el seu pròpi ritme fins que arribi un moment en que ell, per sí sol, arribi a aquest estat. Si volem forçar la màquina, aquest després no tindrà tò muscular, será laxe, i li mancaran èines per trovar la solución per sí sol. És molt important, doncs, que existeixi una adeqüada coordinació i sincronització entre totes les estructures que intervenen en el moviment; com són el sistema nerviós, els òrgans dels sentits i els sistema músculo-esqueletic.

Podem distingir, a grans trets, entre dos tipus de motricitat:

-la MOTRICITAT FINA; que es refereix a feines petites i delicades que es poden fer amb els dits o amb muscles facials, com ara agafar, parlar, pintar, fer la pinça..

Hi ha un munt d’activitats que podem fer per estimular la motricitat fina dels nostres menuts, tot i que variaran i les haurem d’adaptar a les necessitats de cada etapa.

*agafar taps de suro i posar-los dins d’un pot

*preparar un pot i fer foradets a la tapa; que ells s’entretinguin a posar a dins bastonets de cotó de les orelles

*“dibuixar” amb el dit sobre una superficie plena de xocolata

*preparar una safata amb anous, per exemple i unes pinces; i ells ho han de traspasar agafant amb la pinça, i d’una en una, les anous a una safata per fer glaçons o a una ouera

*comprar “scoobydoo” i fer-los passar boletes o algun objecte que tingui un foradet (petxina, anelles de colors..)

*fer-los posar dins els foradets d’un colador o recipient amb forats, unes palletes de colors

*agafar una pinça d’estendre la roba, i pinçar un pom-pom. Que provin de pintar amb aquest “invent”

*fer-los passar macarrons per dins un pal de fusta o per un cordill i fer un collaret

*treballar a través de la “panera dels tresors”.Tot i que és una activitat d’explració on es treballen bàsicament els sentits, la motricitat fina també hi té un paper destacat.

-la MOTRICITAT GRUIXUDA es refereix als grans moviments del cos, com córrer, saltar..Podem dir que es desenvolupa del cap fins als peus. A través d’ella l’infant va adquirint noves capacitats que li donaran facillitat de moviment corporal. Serà important, doncs, que els infants no es saltin etapes, i comencin per enfortir l’esquena estant estonetes cada cop més llargues al terra amb una manteta per tal que mica en mica, ells sols, comencin a voltejar, a tenir interès i curiositat per agafar objectes que estan al seu voltant, i passin, si és possible per l’estadi del “paracaigudista”, després pel de reptar, després comencen a anar cap enrere, fins que comencen a aixecar el culet ells sols, fins que s’asseuen sense l’ajuda de ningú; i finalment per l’estadi del gateig, per passar, de mica en mica i no forçant ni posant de peu abans que les seves cametes estiguin preparades, a la posició bipedestal; on descobriran un nou món des d’una perspectiva totalment nova per a ells. Habilitat important és la dels professionals la de estimular però no sobre-estimular ni forçar. La natura é savia i és ella mateixa la que ens dicta els passos que hem de seguir.

Algunes propostes per treballar la motricitat gruixuda podrien ser:

*adquirir o avastir-nos d’uns coixins grans i en forma de quadrat dur per tal que ells intentin pujar-ne i baixar-ne.Això els ajudarà a agafar to muscular i a enfortir les seves cames.

*fer-nos amb unes rodes de cotxe (que podem pinter per que siguin més divertides) i posar-les en forma de camí per tal que cadascú al seu nivell, intenti pujar-hi o entrar i sortir

*saltar al ritme d’alguna cançó divertida

*pujar i baixar escales

*fer alguna activitat aqüàtica, com nedar, xipollejar, jugar amb un xurro

Pel que fa als materials i a la seva qualitat, actualment en el mercat existeixen un munt de productes que poden satisfer els nostres interessos i curiositats referent al tema i que cumpleixen normativa de seguretat. Haurem de vigilar d’adaptar-los a cada etapa i no donar, per exemple, unes boletes petitones a un infant petit..Hem de tenir molta cura de no deixar al se avast materials o objectes que puguin arribar a ser un perill. No obstant, és interessant adoptar una actitud de confiança i de no sobre-proteccionisme vers els infants. Si volem que creixin, s’estimulin i aprenguin coses noves; haurem de contemplar la possibilitat que es poden caure, fer mal o fins i tot donar-se algun ensurt..pensem que això els farà créixer i ser més autònoms.

…i així podriem seguir anomenant un munt d’activitats preparades per treballar aquesta àrea. No hem d’oblidar, però, que qualsevol ocasió és bona per a treballar els esmentats aspectes; la vida qüotidiana ens proporciona un munt de situacions que poden ser bones per engrescar-nos a “treballar” d’una manera lúdica i divertida. Agafar una pinta i pentinar-se, agafar la cullera per menjar, pujar i baixar les escales de casa, ajudar a casa a estendre la rentadora, enganxar uns gomets per fer una felicitació a algun familiar..

Laia Delriu-psicòloga infantil. Especialista en petita infància.

Dintell, centre infantil, Children’s center, Centre pour enfants.

www.dintell.es

http://www.facebook/dintell


305 vistas

BALMES 251 LOCAL 1 08006 BARCELONA

TRUCA: 93 217 90 76 / 607 89 90 18   info@dintell.es  www.dintell.es   BARCELONA (Sarrià-Sant Gervasi) Costat Cl.Pilar; FGCC (Sant Gervasi-Gràcia). METRO: L3 Fontana  BUS:16,17,27,32

  • Linkedin Laia Delriu
  • Instagram
  • Facebook

DINTELL,S.L 

Desde Didáctica Infantil i Treball de L´Educació Lliure, S.L. le informamos que en cumplimiento del Reglamento (UE) 2016/679 del Parlamento Europeo y del Consejo de 27 de abril de 2016, sus datos personales se incorporarán al tratamiento Usuarios@web que realiza Didáctica Infantil i Treball de L´Educació Lliure, S.L.. La legitimación esta basada en el el consentimiento del interesado, con la finalidad de atender y dar curso a su solicitud y/o suscripción. El hecho de no introducir los datos de carácter personal que aparecen en el formulario como obligatorios podrá tener como consecuencia que no podamos atender su solicitud. Podrá ejercer su derecho a acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos, como se explica en la información adicional que encontrará en www.dintell.es frente al Responsable del tratamiento mediante cualquier medio de comunicación ante el mismo.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now